‘Metaverse’in Karanlık Yüzü: Cinsel Taciz ve Saldırılara Davetiye
Metaverse Göründüğü Kadar Masum Değil mi ?
Teknoloji devlerinin büyük yatırımlar yaptığı ‘metaverse’in güvenliği ile ilgili sorular su yüzüne çıktı. Araştırmacılar, ‘metaverse’nin bir parçası olan sanal gerçeklik oyunlarında taciz, saldırı, zorbalık ve nefret söyleminin halihazırda yaygın olduğunu ve uygunsuz davranışların şikayet edilebileceği çok az mekanizma olduğunu söylüyor.
Dünyanın en büyük teknoloji şirketleri – Microsoft, Google, Apple ve diğerleri – insanların avatarlarıyla video oyunları oynamak, spor derslerine ya da toplantılara katılmak dahil için her şeyi yapabilecekleri bir sanal gerçeklik dünyası olan ‘metaverse’yi yaratmaya hızla ilerliyorlar. Ekim ayında, Facebook’un kurucusu ve CEO’su Mark Zuckerberg, ‘metaverse’e çok inandığını ve milyarlarca dolar yatırım yapacağını söyledi. Ayrıca şirketinin adını Meta olarak değiştirdi.
Teknoloji devleri büyük yatırımlar akıtsa da, ‘metaverse’in güvenliği ile ilgili sorular su yüzüne çıktı. Araştırmacılar, ‘metaverse’nin bir parçası olan sanal gerçeklik oyunlarında taciz, saldırı, zorbalık ve nefret söyleminin halihazırda yaygın olduğunu ve uygunsuz davranışların şikayet edilebileceği sadece birkaç mekanizma olduğunu söyledi. Kar amacı gütmeyen Dijital Nefretle Mücadele Merkezi’ne göre, popüler bir sanal gerçeklik oyunu olan VRChat’de, her yedi dakikada bir kuralları çiğneyen bir olay meydana geliyor.
‘Metaverse’deki uygunsuz davranışlar, günümüzün çevrimiçi taciz ve zorbalıklarından daha şiddetli olabilir. Çünkü sanal gerçeklik, insanları dijital dünyadaki istenmeyen dokunuşların gerçek gibi hissettirilebildiği ve duyusal deneyimin arttığı, her şeyi kapsayan bir dijital ortamın içine sokuyor.
Oyunlarda ve sanal gerçeklikte toksik davranışlar yeni değil. Ancak Meta ve diğer büyük şirketler ‘metaverse’i geleceğin platformu olarak gösterirken, şirketlerin milyarlarca insana ulaşmasıyla sorunların daha da büyümesi muhtemel. Şirketler, Meta’nın ürettiği Oculus Quest kulaklıkların fiyatın tatil dönemlerinde düşürerek insanları ‘metaverse’e katılmaya teşvik ediyor.
‘Metaverse’in zararlarıyla ilgili soruların farkında olduğunu söyleyen Zuckerberg, gizliliği ve güvenliği göz önünde bulunduracağına söz verdi. Yine de kendi çalışanları bile ‘metaverse’deki toksik davranışları gerçekten önleyip önleyemeyeceklerini bilmiyor.
Mart 2022’de baş teknoloji sorumlusu olarak atanacak olan Meta yöneticisi Andrew Bosworth, bir iç yazışmada insanların ‘metaverse’de nasıl konuştuklarını ve davrandıklarını denetlemenin “herhangi bir anlamlı ölçekte pratik olarak imkansız” olduğunu yazdı. Yazışmayı ilk The Financial Times yayınladı.
Meta’nın sözcüsü Kristina Milian, şirketin politika yapıcılar, uzmanlar ve endüstri ortaklarıyla metaverse üzerinde çalıştığını söyledi. Kasım ayındaki bir blog yazısında Meta, ürünlerini sorumlu bir şekilde geliştirmek için küresel araştırmalara 50 milyon dolar yatırım yaptığını da söyledi.
The New York Times tarafından yayınlanan başka bir iç yazışmaya göre, Meta, çalışanlarından ‘metaverse’i test etmek için gönüllü olmalarını istedi. Milian, kısa süre önce Meta sanal gerçeklik oyunu Horizon Worlds’deki bir gönüllünün avatarının taciz edildiğini söyledi. Meta’nın öğrendiğini söylediği olay, daha önce The Verge tarafından duyurulmuştu.
Sanal gerçeklikteki uygunsuz davranışların izlenmesi zor çünkü olaylar gerçek zamanlı olarak meydana geliyor ve genellikle kaydedilmiyor.
Güvenlik nedenleriyle çocukların cihazlarını izlemek için yapay zeka kullanan Bark’ın yöneticisi Titania Jordan, özellikle çocukların ‘metaverse’de karşılaşabilecekleri konusunda endişeli olduğunu söyledi. İstismarcıların, bir oyundaki sohbet mesajları yoluyla veya kulaklık aracılığıyla onlarla konuşarak, belgelenmesi zor eylemler yoluyla çocukları hedef alabileceğini söyledi.
Dijital Nefretle Mücadele Merkezi’nde araştırma lideri olan Callum Hood, geçtiğimiz günlerde VRChat adlı bir geliştirici tarafından yapılan ve büyük ölçüde Oculus Quest kulaklıkları aracılığıyla oynanan VRChat oyunundaki etkileşimleri birkaç hafta boyunca inceledi Oyunda, insanlar sanal topluluklar oluşturarak avatarlarıyla kart oynayabiliyor, sanal bir kulüpte partileyebiliyor veya sohbet için sanal kamusal alanlarda buluşabiliyor. Oculus, oyunu gençler için güvenli olarak değerlendiriyor.
Yine de 11 saatlik bir süre içinde Hood, VRChat’ta 100’den fazla sorunlu olay kaydettiğini ve bunların bazılarının 13 yaşın altında olduğunu söyleyen kullanıcıları içerdiğini söyledi. Bazı durumlarda, kullanıcıların avatarları reşit olmayanlara karşı cinsel ve şiddet içeren tehditlerde bulunduğunu, bir avatarın reşit olmayan bir kişiye müstehcen içerik göstermeye çalıştığını da ekledi.
Hood, bu olayların Oculus’un ve VRChat’ın hizmet kullanım şartlarını ihlal ettiğini söyledi. Bulgularını her iki şirkete de bildirdiğini ancak geri dönüş almadığını söyledi.
“VRChat güvenli değil çünkü geliştiricileri ve Facebook, kötü niyetli kullanıcıların hizmetlerine erişememesini sağlamak için temel önlemleri uygulamada başarısız oldu” dedi. “Kötü niyetli kullanıcılar için güvenli bir sığınak oluşturdular ve aynı zamanda reşit olmayanları ‘metaverse’e girmeye davet ettiler.”
Kaynak: New York Times